Kanunların Yasalaşma Süreci

Kanun Nedir?     Kanun, normlar hiyerarşisinde yer alan, devletin yasama organı tarafından düzeni sağlamada en sık kullandığı hukuki bir metin türüdür. Çoğunlukla metin halinde yani yazılı olmasına rağmen yazısız örnekleri de vardır. Peki, kanunun yasalaşma süreci nasıl işler?    Kanunun oluşum süreci ilk olarak öneri ile başlar. Bir kanun önerisini ya bakanlar kurulu ya da milletvekillerinin bizzat kendisi verir. Kanun önerisi açısından tek bir milletvekili dahi öneride bulunabilir. Eğer milletvekilleri bir öneride bulunurlarsa bu öneriye “ kanun teklifi ” denir. Eğer Bakanlar Kurulu bir öneride bulunmuşsa buna “ kanun tasarısı ” diyoruz. Yeni kabul gören sistemde Bakanlar Kurulu olmayacağından, bu sistemde Bakanlar Kurulu tarafından sunulan "kanun tasarıları" da ortadan kalkacak. Fakat milletvekilleri tarafından sunulan kanun teklifi geçerliliğini koruyacak.    Tasarı ya da teklif önce Meclis Başkanlığı'na sunulur. Meclis Başkanlığı bunu kom...

Demokrasinin Asgari Şartları


   İnsanlar ekonomiden sosyal hayata birçok süreçte haksızlıklara ve erdemsizliklere karşı kendilerini koruması için başvurabilecek yaptırım gücüne sahip bir otoriteye ihtiyaç duyarlar. Düzeni sağlayan bu güç çoğu zaman devlet mekanizmasıdır. Bu mekanizmanın ortaya çıkışı tesadüf değildir. Yine insanlar tarafından belirlenmiş ilgili bir takım kurallara göre bu yapının içeriği, görevleri ve diğer unsurları belirlenir. Önemli yaptırım gücüne sahip olan bu devlet otoritesinin sınırlarını, kurallarını ve diğer işlevlerini belirlemede millet ya da halkın doğrudan veya dolaylı olarak söz sahibi olmasına “Demokrasi” denir. Bir ülkede demokrasinin var olabilmesi için birtakım asgari şartların varlığı gereklidir. Bu şartlar şunlardır:

1-) Seçim olmalıdır:

Devlet mekanizmasını oluşturan yapıları idare edecek kişileri belirlerken ortada yapılan bir seçim olmalıdır.

2-) Seçim ilkelerine uyulmalıdır. Bu ilkeler şunlardır:

  • Seçimlerin Serbestliği: Bir seçmenin seçimlerde görüş bildirmek zorunda olmamasını ve fikirlerini bu seçimlerde paylaşmaya yani oy kullanmaya zorlanmaması gerektiğini ifade eden prensiptir.
  • Gizli Oy: Seçmenin kendini baskı altında hissetmemesi ve fikir hürriyetini daha sağlıklı kullanabilmesi için seçimlerinin başkalarınca görülmemesi ve bilinmemesi kuralıdır.
  • Açık Sayım: Seçmen tercihlerinin sayımının yine tüm seçmenler tarafından gözlenebilmesidir. Alenilik açısından önemlidir.
  • Eşit Oy: Her seçmenin seçiminin yalnızca bir oy sayılması kuralıdır. Örneğin bir kişi daha zengin diye iki oy hakkına sahip olamaz.
  • Genel Oy: Oy kullanma hakkı din, dil, cinsiyet vb. ayırıcı özellik kuralı taşımaksızın her vatandaşa verilir.
  • Yargısal Çözüm: Seçimlerde çıkacak uyuşmazlıkların yargısal çözümü bulunmalıdır.

3-) Temel hak ve özgürlükler güvence altına alınmış olmalıdır.

Seçim sürecinden ve sonuçlarından etkilenecek kişilerin temel hak ve özgürlükleri güvence altına alınmış olmalıdır.

4-) Birden çok parti olmalıdır.

Yönetimi üstlenmeye aday birden çok parti, kişi ve düşünce olmalıdır ki seçmenler kendilerine yakın olanı tercih edebilsinler.

5-) Seçimlerde seçilebilir adaylar olmalıdır.

Ülkede bulunan partilerin gerçekten iktidar olabilme şanslarının bulunması gerekir.

6-) Seçimler tekrarlanmalıdır.

Seçmenler sık sık fikir değiştirebilirler. Bu değişen fikirlerin yönetime yansıması için yeni bir seçim yapılması gerekir. Seçimlerin tekrarlanması seçmenlerin aldıkları kararların otoriteyi fikirleri doğrultusunda yeniden şekillendirebilmesini sağlar.

Yorumlar

Translate