Kanun Nedir?
Kanun, normlar hiyerarşisinde yer alan, devletin yasama organı tarafından düzeni sağlamada en sık kullandığı hukuki bir metin türüdür. Çoğunlukla metin halinde yani yazılı olmasına rağmen yazısız örnekleri de vardır.
Peki, kanunun
yasalaşma süreci nasıl işler?
Kanunun oluşum süreci ilk olarak öneri ile
başlar. Bir kanun önerisini ya bakanlar kurulu ya da milletvekillerinin bizzat
kendisi verir. Kanun önerisi açısından tek bir milletvekili dahi öneride
bulunabilir. Eğer milletvekilleri bir öneride bulunurlarsa bu öneriye “kanun
teklifi” denir. Eğer Bakanlar Kurulu bir öneride bulunmuşsa buna “kanun
tasarısı” diyoruz. Yeni kabul gören sistemde Bakanlar Kurulu
olmayacağından, bu sistemde Bakanlar Kurulu tarafından sunulan "kanun
tasarıları" da ortadan kalkacak. Fakat milletvekilleri tarafından sunulan
kanun teklifi geçerliliğini koruyacak.
Tasarı ya da teklif önce Meclis
Başkanlığı'na sunulur. Meclis Başkanlığı bunu komisyona gönderir. Hangi
komisyonun uzmanlık alanına giriyorsa o komisyon süreci devralır. Komisyon
gerekli incelemeleri yaptıktan sonra bununla ilgili bir rapor hazırlar. Meclis
Başkanlığı'na sunar. Meclis Başkanlığı bu raporu tüm milletvekillerine birer
tutanak şeklinde dağıtır. İç tüzükte belirttiği üzere burada 48 saatlik bir
bekleme süresi var.
Bu kuralın içeriği şudur; meclis başkanlığı
milletvekillerine raporu sunduktan sonra meclis genel kurulunda o kanun
tasarısının görülebilmesi için en az 48 saatin geçmesi gerekiyor. Ama öncelikli
görüşme dediğimiz bir istisnai durum var. Kanun teklifini yapan milletvekilleri
ya da eğer tasarı olarak gerçekleşmişse hükumet veya komisyonun bizzat kendisi
başkanlık divanından bu yasama teklifi veya tasarısının 48 saat dolmadan önce
görüşülmesi gerektiğini gerekçeli bir şekilde talep edebilir. Bu öncelikli
görüşme meclis genel kurulu tarafından oylanır. Kabul edilirse 48 saat
beklemeksizin teklif mecliste görüşmeye açılır.
Farz edelim ki 48 saat beklendi. Sonrasında
genel kurulda görüşme başlar. Tabi komisyon raporu her zaman yasa teklifi ya da
tasarısının kabul edilmesi yönünde bir sonuçla bitiyor olmayabilir. Komisyon
yasa teklifi veya tasarısının reddedilmesi gerektiğini de söylüyor olabilir. Burada
bakılacak olan komisyonun raporu Ret yönünde bir raporunu kabul yönünde bir
rapor mu olduğudur. Ret yönünde bir raporsa mecliste karşımıza çıkacak iki
farklı ihtimal var. Mecliste direkt oylama yapılıyor. Komisyonun raporu kabul mü
ret mi diye. Komisyon raporu kabul sonucu çıkarsa teklif ya da tasarı
reddedilmiş oluyor. Ama dikkat edelim burada komisyon raporu zaten teklifin
reddedilmesi yönünde. Komisyonun raporu Ret yönünde olmasına rağmen meclis
komisyon tarafından teklifinin reddedilmesine karar verirse rapor iptal edilir.
Komisyona teklif geri yollanır. Tekrardan o yasa teklifinin üzerinden geçirip tekrardan
o süreç en baştan başlayacak şekilde yeniden sunulur.

Eğer oy çoğunluğu sağlanırsa madde o teklife
göre düzenleniyor. Hepsi bittikten sonra tümü hakkında oynamaya geçiliyor. Tümü
hakkında yine oylamada Ret kararı çıkarsa reddedilmiş statüsüne geçer kanun. Kabul
edildiğinde kanun niteliği kazanıyor. Bu teklife ya da tasarıya kanun niteliğini
kazandıran işlemdir.
Kabul edildi ve kanunlaştı. Sonrasında
Meclis Başkanlığı'na sunuluyor. Meclis Başkanlığı bunun yayınlanması için cumhurbaşkanına
gönderiyor. Cumhurbaşkanının önünde iki seçenek var. Ya 15 gün içerisinde bunu
yayınlayacak ya da anayasaya aykırı gördüğü bir şey olabilir, ya da hükumet
politikasına memleketin hayrına olmayacağım düşündüğü bir konu olabilir, yani yerindelik
ve hukukilik açıdan uygun bulma hakkı var. Cumhurbaşkanı uygun bulmuyorsa
kanunu bir kereye mahsus olarak meclise geri gönderebilir gerekçeli bir şekilde.
Meclis ya aynen kabul edebilir, hiçbir değişiklik yapmaksızın ya da
cumhurbaşkanının gerekçelerini göz önünde bulundurarak bir değişiklik yapabilir.
Eğer Aynen kabul etmişse bu şekilde tekrar cumhurbaşkanının önüne gelmişse artık
cumhurbaşkanının onu geri gönderme ya da yayınlamama gibi bir yetkisi yok. 15
gün içerisinde resmi gazetede yayınlar. Fakat meclise geri gönderdikten değişiklik
yapılmışsa(meclisin yaptığı değişiklik) o zaman süreç yeniden başlar. Bu durumda
cumhurbaşkanının bir kez daha geri gönderme yetkisi ile karşılaşıyoruz. Buradaki
veto yetkisi geciktirici veto yetkisidir. Resmi gazetede yayınlanması kanun
yürürlüğe girebilmesi açısından önemlidir.
Yorumlar
Yorum Gönder