Yetki ve
İmza Devrinin Fakları:
- Yetki devri bir konudaki karar alma yetkisinin bir makamdan başka
bir makama aktarılmasıdır. Yani devreden ve devralan bir makam olmalıdır. İmza
devrinde ise karar alma yetkisi ismen belirtilen bir kişiden ismen belirtilen
bir başka kamu görevlisine aktarılır. Yani yetki devrinde makamdan makama bir
devir gerçekleşirken imza devrinde kişiden kişiye gerçekleşen bir devir söz
konusudur.
- Yetki devrinde makamın başında bulunan kişilerin değişmesi
durumunda yetki devri sonlanmaz. Çünkü makamdan makama geçiş yaptığımız için
makamın başındaki kişiler bizi bu kapsamda ilgilendirmez. İmza devrinde ise ismen
belirtilen bir kişiden ismen belirtilen başka bir kişiye yetki devredildiği
için bu kişilerden birinin değişmesi durumunda imza devri kendiliğinden
sonlanır.
- Yetki devrinde, yetkinin asıl sahibi devralandır. Çünkü
devreden makam yetkinin asıl sahipliğini devralana verir. Dolayısıyla yetki
devrinde yetkinin asıl sahibi yetkiyi devralan makamdır. İmza devrinde ise
yetkinin asıl sahibi devreden şahıstır. Devralan şahıs ona yardımcı olarak bu
yetkiyi kullanır. Yani devreden, o yetkiyi kullanmaya devam ediyor ve devralan ise
ona sadece yardımcı olduğu için burada yetkinin asıl sahibi devreden şahıstır.
- Yetkinin asıl sahibi kimse yetkiden doğan sorumlulukta ona
ait olacaktır. Yetki devrinde sorumluluk devralan makamda, imza devrinde
sorumluluk devreden makamdadır.
- Alt devir, yetki devrinde mümkün değilken imza devrinde
kanunen yasaklanmadıkça mümkündür.
Yetki ve
İmza Devrinin Benzerlikleri:
- Yetki devrinin ve imza devrinin her ikisinin de yapılabilmesi
için ya kanunda öngörülmüş olması lazım ya da kanunda açıkça yasaklanmamış
olması lazımdır.
- İkisinin de kısmi yapılması gerekir. Yani bir makam kendi üzerindeki
bütün karar alma yetkisini olduğu gibi bir başka makama aktaramaz. Yalnızca bir
kısım yetkiler başkasına devredilebilir.
- Yetki ve imza devrinin yeterli açıklıkta yapılması lazımdır.
Yani hangi yetkiyi devrediyorsak bu yetki devrinin açık bir şekilde kime
devredildiği mutlaka belirtilmesi gerekir. Buna yeterli açıklık denir.
- Yetki ve imza devirleri kural olarak yazılı şekilde yapılır
ve yapılması gerekir. Ayrıca bu işlemin yapıldığı mutlaka ilgililerine
duyurulması gerekmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder