Egemenliğin kaynağının hangi varlığı
nitelediğine göre hükümet şekillerini iki ana kola ayırırız. Millet yada halk, egemenliğin kaynağı olarak kabul edilmişse ülkenin yönetim şekline “Cumhuriyet”
adı verilir. Eğer bir ülkede egemenliğin kaynağı tek bir kişi veya
hanedandaysa, o ülkenin yönetim şekli monarşidir.
Egemenliği kullanan organların seçimle iş
başına gelip gelmemesi bir ülkenin monarşi ya da cumhuriyet niteliği taşıdığını
göstermez. Seçim demokrasiyle alakalıdır. Monarşi şeklini benimsemiş
devletlerde demokratik olabilirler.
Hükümet sistemlerine bakacak olursak burada
da iki ana başlığın varlığını görürüz. Bunlar; “Kuvvetler Ayrılığı”, “Kuvvetler
Birliği”
Eğer bir devletin yasama, yürütme, yargı
kuvvetleri birbirinden bağımsız farklı organlara verilmişse bu ülkenin hükümet
sisteminde kuvvetler ayrılığı prensibinin uygulandığından bahsedebiliriz.
Kuvvetlerin en az herhangi ikisinin
ilgilendirilmiş bir organ tarafından idare edildiği durumda ise karşımıza
kuvvetler birliği çıkmaktadır. Kuvvetler birliği kendi içerisinde 2 ye ayrılır;
“Kuvvetlerin Yasamada Birleştiği Sistemler”, “Kuvvetlerin Yürütmede Birleştiği
Sistemler”
Eğer kuvvetler yasamanın tekelindeyse “Meclis
Hükümeti” sistemi karşımıza çıkar. Burada esas olan yasama organının en az bir
kuvveti daha tekelinde bulundurması gerekliliğidir. Yürütmede birleşen
sistemler iki grupta incelenebilir; “Mutlak Monarşi”, “Diktatörlük”. Bu ayrımın
yapılmasındaki amaç, kuvvetleri yürütmede birleştirmedeki amaç ile alakalıdır. Eğer
ülkenin hükümet şekli monarşiyse ve eğer ülkenin hükümet sisteminin yürütmede
birleşen bir hükümet sistemi olduğunu söylüyorsak bu hükümet sistemi mutlak
monarşi olur. Ülkenin hükümet şeklinin cumhuriyet olduğunu söylüyorsak fakat
hükümet sistemi yürütmede birleşen bir sistemse bu ülkede diktatörlük siteminin
var olduğunu söyleyebiliriz.
Kuvvetlerin ayrıldığı sistemleri ayrılış
derecesine göre 2’ye ayırırız; “Kuvvetlerin Sert Ayrılığı”, “Kuvvetlerin
Yumuşak Ayrılığı”.
Eğer
kuvvetler birbirinden ayrı organlara verilmiş, fakat bu organlar kısmen iç içe
geçmiş ise kuvvetlerin yumuşak ayrılığına dayanan bir hükümet sistemi görülür.
Hem kuvvetler farklı organlara verilmiş hem de organlar iç içe geçmeyecek
şekilde ayrıldıysa bu sisteme de kuvvetlerin sert ayrılığı diyoruz. Bilinen isimleriyle
kuvvetlerin yumuşak ayrılığına “Parlamenter Sistem”, kuvvetlerin sert ayrılığına
ise “Başkanlık Sistemi” denilmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder